Thursday, June 30, 2011

Musim durian...

Sampai sahaja di Perlis pada petang Rabu, aku dijemput oleh Mr Hubby dan anak-anak yang dirindui. Nampak sahaja kelibatku, budak-budak dua orang itu tersengih gembira, aku juga excited nak peluk cium budak-budak ni. Ketika masuk ke dalam kereta, terus kuberikan mainan sebagai upah setelah seminggu ditinggalkan dengan abahnya. Selepas itu kami terus ke pasar malam di perkarangan stadium Kangar. "Nak makan apa esok?" Tanyaku.."Masak gulailah..jemu dah makan kat kedai.." jawab Mr hubby sambil tersenyum. Rasa kesian dan terharu sebab mr hubby banyak menolong menjaga anak-anak ketika aku tiada. Terima kasih hubby. Dia juga mengingatkan aku yang aku ada banyak 'hutang' dengannya..alamakk....

Selepas itu dia membeli seekor ikan duri untuk dibuat gulai keesokan harinya manakala aku membeli ulam-ulaman which is my favourite as usual. Untuk makan malamnya kami membeli nasi maduri je yang mana ianya merupakan nasi kuning dengan gulai daging atau ayam serta dalca. Sebelum balik kami melintasi gerai menjual durian. Banyak sungguh durian, kenapa di Kota Bharu tidak kujumpa durian melainkan sebiji dua yang mahal harganya. "Nak durian tak?" tanya hubby."Boleh juga"..biasanya aku jarang makan durian begitu saja. Aku selalunya jadikannya tempoyak dan makan bersama sambal belacan atau budu hehee (mek budu). Sejak dari kecik aku tak pernah makan durian dengan pulut santan. Ketika mak, wan serta adik beradik lain sibuk menjamu durian dan pulut santan, aku hanya tengok je tanpa rasa teringin. Mak yang faham seleraku biasanya akan simpan sebiji untuk aku makan sebagai tempoyak hehehe...

Tengah pilih buah durian...

Bukan setakat pulut durian, buah pelam dengan pulut seperti yang dimakan oleh orang di Utara, mahupun pulut ayam, pulut kuning, pulut manis, you name it jenis-jenis makanan berasaskan pulut yang ada, tekak aku payah betul nak telan kecuali semasa baru-baru kawen dulu, mak mertua menghidangkan pulut dan mempelam manis. Nak tak nak aku telan je slow-slow. Selepas tu baru diorang tau selera aku, kalau diorang makan durian beramai-ramai aku jarang ikut serta, mungkin sekadar merasa seulas dua. Sebenarnya perut aku ni walau macam mana pun mesti makan nasi. Sebab tu aku jarang makan makanan lain selain daripada nasi. Sebut pasal nasi, perut aku pun dah lapar sekarang ni. Jom lunch!

No comments:

Post a Comment