Friday, June 24, 2011

nostalgia kandang lembu.....

Kaki, tangan serta dahiku menjadi sasaran puluhan ekor nyamuk aedes yang berkeliaran di sekeliling rumah. Sampai sekarang masih gatal-gatal. Biasanya kulit aku ni kebal terhadap gigitan nyamuk. Aku telah melakukan operasi pembersihan kawasan sekitar rumah mak ayah aku pagi tadi. Mula-mula aku bakar sampah daun-daun kering, lepas tu kayu-kayu reput disekeliling rumah. Ayah aku ni semuanya dia nak simpan. Kalau tengok kat bangsal tepi rumah, semuanya benda tak perlu tapi dia masih simpan. Dia pun kurang sihat sekarang ni (update : alhamdulillah dah boleh berjalan ) dan aku tak rasa dia akan guna kayu-kayu semua tu..apa lagi aku kutip dan bakarlaa hahahaaa...bukan senang nak bakar 'harta benda' dia ni....penat jugak dok punggah kayu tu..seram pun ada takut ada ular di bawah timpunan kayu reput dan lembap. Ada beberapa ekor mengkarung berlari keluar...terkejut aku ingatkan ular kapak. Sekarang ni pun tangan aku melecet. Aku tak pasti terkena kayu atau penyapu. Ketika aku sedang mengutip kayu-kayu buruk, aku terkenang sebuah kandang lembu berhampiran yang sudah 70% roboh dan terbiar.

Dulu..masa aku kecik-kecik, aku dan abang serta kakak aku akan memanjat kandang ni untuk mengait buah rambutan yang tinggi di atas pokok. Kawasan sekeliling masa tu masih terurus dan lapang. Ayah aku ada bercucuk tanam di sebelah kandang lembu ni. Di kandang lembu ini jugalah aku selalu sembunyi bersama kucing kesayangan aku apabila ayah aku nak masukkan kucing dalam guni untuk dibuang ke pasar malam kerana berak merata. Sanggup hidu bau taik lembu..kucing tu aku masukkan dalam sangkar burung dan aku bersembunyi ketika hujan lebat dan dekat maghrib!! Sayu pulak mengenangkan kawasan di tepi rumah yang telah terbiar. Dahulunya cuma terdapat pokok renek, tetapi sekarang pokok dah besar dan kawasan tersebut jadi suram dan gelap. Dahulu juga ayah aku akan tarik lembu masuk kandang bila dekat-dekat senja dan aku jadi tukang excort. (lalu aku mencari-cari album lama di dalam bilik, ahhh....siapa pulak ni yang songlap album gambar klasik masa kecik-kecik nih..habis lesap satu album!!! sayang la macam ni...dah takleh tengok...siapa yang hambik haaaa??? esok aku try cari lain..)

Bila sebut pasal kandang lembu ni..aku teringat tentang satu peristiwa. Ketika tengah tidur nyenyak, aku dikejutkan oleh abang aku untuk bersiap-siap ke sekolah. Masa tu aku darjah 5. Aku yang risau takut terlewat ke sekolah dengan segera bergegas mandi. Dengan sepantas kilat aku mengenakan pakaian sekolah dan terus ke pintu mengenakan kasut sekolah. Ketika sedang kalut memakai kasut sekolah, tiba-tiba abangku yang mengejutkanku tadi mencuitku...katanya " Cuba tengok wan sedang buat apa.." lalu menunjukkan ke arah ayah aku....kelihatan ayahku sedang mengheret lembu masuk kandang...cisssss.....pukul 7.30 petang rupanya!!!!!Wakena bebbb!!!!

Gambar tak terang..re-captured pakai phone, wan, abang dan aku..macam tomboi daa...kat depan kandang lembu..masa ni aku darjah 4.

Diapit oleh anak saudara...masa ni aku darjah 5..ada kisah di sebalik skateboard ni hahahaa

Hari Raya Puasa tahun 1993

Selepas maghrib pulak aku melakukan operasi pembersihan bilik tidur ayah aku. Banyak habuk, dengan katilya sekali aku basuh. Tilam lama tukar baruuu!! Bukan tilam baru tapi letak toto je /comforter. Aku basuh ngan lantai sekali. Lepas lantai dan katil kering, aku pasang kelambu baru dan tukar sarung bantal. Patutla ayahku bila masuk bilik je batuk-batuk. Tilam tu dah 'expired' dah, boleh dilupuskan dah kot. Hari ni mission accomplished...cuma esok nak bersihkan mana yang tak sempat buat siang tadi. Masa tengah basuh katil tu daddy telefon..rindu laa tuuu....dia balik Sg Petani ngan anak-anak. Aku tanya diorang sedang buat apa, katanya budak-budak dok jaga gerai depan rumah ngan tokwan dan emak saudaranya (adik ipar). Kebetulan hari ni pasar malam, jadi ramaila orang. Budak dua orang tu bukan main seronok lagi. I miss them so much but I am not so worry sebab diorang dah balik kampung, ada tokwan, tok serta emak saudaranya.

I miss them so much:

This naughty boy...

This adorable girl... and..their daddy :-)

Ok sambung esok pulak....


No comments:

Post a Comment