Monday, June 6, 2011

Bila mama mati..siapa nak jaga Faiz?

Kelmarin, kami singgah sembahyang di sebuah masjid kecil di Baling. Kami biasa singgah di situ apabila balik, sejak Faiz kecil lagi. Masa first time singgah pada tahun 2007 ketika Faiz baru boleh berjalan. Ketika tu kami singgah berbuka puasa, on the way balik ke KB. Ketika abahnya memberhentikan keretanya, tiba-tiba kelihatan tunggul-tunggul batu nisan lama di hadapan. Mak ai ngeri pulak sebab sebelum tu tak nampak. Kelmarin semasa singgah solat pada pukul 5 petang, ada beberapa orang tabligh sedang berbual-bual di tempat parking kereta, berjanggut putih dan berjubah putih. Sesudah siap solat, aku dan budak-budak ni menunggu abahnya di tepi pagar yang memagari kawasan perkuburan. "Tengok tu kubur orang mati.." kataku kepada Faiz dan adiknya. "Oh..dia tinggal kat situ ke"?..tanya faiz.."Ya..sebab mereka dah mati". Selepas tu kami meninggalkan masjid tersebut menuju ke Sg Petani.

Kami tiba di rumah tokwannya pada pukul 7.30 ptg, dah senja..masa tu tokwan sedang mengemas kedai buah-buahan di hadapan rumahnya. Malamnya dekat pukul 10 mlm, kami bertolak ke Perlis. Ketika dalam kereta, tiba-tiba Faiz bertanya, "Nanti bila tua mama mati tak?" "Mama matila bila dah tua, sakit." Jawabku. "Lepas tu kanak-kanak tak ada kawanla"..balasnya dengan suara perlahan. "Pasal apa pulak kanak-kanak tak ada kawan?" Tanyaku, "Dah mama ngan abah mati"...katanya lagi..kadang-kadang aku terpaksa suruh dia ulang balik sebab dia cakap perlahan, macam sedih je bunyinya. "Taklah, mama tak mati pun.."kataku, supaya dia tak sedih. "Lepas ni mama mati.." Ulangnya lagi, ada kot 5,6 kali sepanjang perbualan semalam. Seram pulak aku.."Dah Faiz dok loncat-loncat mama dan abah mati la, kalau Faiz dengar cakap, mama dan abah tak sakit, tak mati laa"..abahnya pulak menyampuk sebab aku dah tak tau nak jawab apa. "Lepas ni mama tua mama mati...siapa nak kawan ngan Faiz, siapa nak jaga Faiz ngan adik..." Katanya lagi...aiseyy mann aku dah sedih dahh..."Faiz duduk dengan tokwan la..." Kata aku.."Faiz la jaga adik"..kata abahnya pulak...Apabila dia masih ulang ayat yang sama, aku kata "Taklah...mama lepas mati mama bangun balik..nanti kita masuk syurga sama-sama ok!' Kata aku pula.."Mama mati mama tak bergerak dahh" katanya lagi..isk...dia pun macam nak menangis sebab cakap makin perlahan...aku pun cuba tukar topik, tapi dia masih bertanyakan hal yang sama. Lama jugak baru aku dapat alihkan perhatian. Rasa sedih pulak dengan pertanyaan dia. Maybe sebab tengok kubur dekat masjid petang tadi kot. Sebelum ni pun dia memang risau kalau aku sakit. Ada sekali tu ketika hendak tidur, aku cakap "tak laratnya.." Dia tanya, "Mama nak mati ke?" rasa nak tergelak pun ada..(sebelum ni bila bersembang, aku ada kata, orang-orang tua bila tak larat, mati le.) Lepas tu dia tergaru-garu tangannya..."Gatalnya...boleh mati tak?" "Taklah..." jawabku.

Tapi..betul juga apa yang dia tanya, kalau aku mati siapa nak jaga dia? Most of the time kalau bini mati dulu, encik suami akan cepat-cepat kawen lain. Itu yang pasti aku rasa. Dan emak tiri akan jaga anak-anak tirinya? OMG!! No way man, lebih baik duduk dengan tokwan je lah. Ahhh..sedih pulak rasanya. Aku berdoa semoga dipanjangkan usia untuk membesarkan kedua-dua anak aku. Tak sanggup pula berpisah dengan mereka, apatah lagi masih terlalu kecil. But if that happens, I pray for the best for my son and my daughter..and also Mr Hubby. Semoga kedua-dua anakku dapat jadi seperti Dr. Zakir Naik, saintis dan ulama Islam. Isk....macam wasiat le pulak.....I love you, three of you sooooo much!!!mmuahhh.....

No comments:

Post a Comment