Monday, August 8, 2011

9 hari puasa...

Sedar tak sedar dah 9 hari puasa....pejam celik pejam celik...sekejap je Ramadhan...semoga sebulan Ramadhan ni kita dapat manfaatkan sebaik-baiknya.....

Ketika di dalam kereta menuju ke stesen bas beberapa minggu lepas,kata abangku.. "Balik la selalu....bila diorang (mak ayah) dah tak ada, dah tak guna dah balik pun.." sambil memandu kereta Kelisanya.

pukul 3.44 pagi di bandar Kota Bharu

Alhamdulillah, aku balik lagi weekend lalu untuk menjenguk mak...aku sampai di stesen bas KB pukul 3.44 pagi. Terus call abang aku supaya mengambilku. Dalam 5 minit, abangku sampai.

Ketika dalam perjalanan ke rumah mak, kami melalui bangunan hospital Kota Bharu.... "Teringat ketika dok ulang alik jaga Wan, kat wad tu la Wan duduk.." kataku sambil menunjuk ke arah blok bangunan hospital yang bertentangan dengan bangunan Wisma Persekutuan.

syukur, mak is getting better...bila ramai orang berkumpul di rumah, mak sangat gembira dan makan pun banyak...dan seperti yang dijanjikan....pagi itu aku ke pusara Wan...ketika nak masuk di pintu pagar kubur, kami berjumpa Pak Husin, kawan baik Wan yang sedang mengheret anak-anak kambingnya...syukur..Pak Husin dah boleh berjalan...Selepas menambat anak-anak kambingnya, Pak Husin turut sama ke perkuburan. Kebetulan ketika itu, berlaku satu lagi kematian, maka ada proses menggali kubur baru berdekatan kubur Wan.

Assalamualaikum Wan....anakmu datang lagi....apa khabar Wan?

Hanya bacaan Al-Quran yang mampu kukirimkan buatmu ayah......

Aku dan pokseng....semoga pokseng sihat sentiasa hendaknya...bila tengok pokseng, aku teringat Wan...

Pokseng dan Wan ibarat isi dengan kuku.....akrab sungguh mereka berdua...


Sempat posing dengan atuk sepupu yang datang tengok orang gali kubur...atuk sepupu aku ni merupakan seorang kadi dan juga guru tajwid.

Buat yang merindui bonda......

Aku hanya sempat tidur semalaman bersama mak, hari Sabtu kami ke kubur, hari Ahad tak kemana-mana cuma ke airport hantar kakak aku bersama anaknya. Kakak aku juga pulang 2 hari, kami sepakat untuk balik bersama. Ahad petang aku bakar daging sebagai juadah berbuka...mak seronok apabila ada orang bising-bising sekeliling rumah, dia rasa ceria. Mak juga request supaya aku masakkan bihun goreng..kata mak, bihun goreng yang aku masak tu sedap hehee...
Yummmy...

Malam itu aku naik bas pukul 9.30 malam dekat dengan Tesco. Seperti biasa, abangku yang menghantarku. Ketika di dalam bas, seperti biasa, itu merupakan saat-saat yang paling sayu apabila aku terus terkenangkan mak dan Wan....

Sambil bas meluncur laju, kuperhatikan langit yang penuh dengan bintang....banyak sungguh bintang di langit....ketika aku masih bersekolah dahulu, ketika dalam perjalanan ke masjid untuk berterawih, sambil mengayuh basikal aku akan memerhatikan bintang di langit. Selalu kulihat tahi bintang kecil melintasi langit. Ketika pulang, biasanya Wan mengekoriku dengan motosikal atau aku mengejar Wan hehe...siapa yang sampai dulu? hehe...

Tak lama setelah menaiki bas, aku tidur. Dalam pukul 4 pagi aku terjaga dari tidur dan terus memandang ke langit, cantiknya bintang..cantik lagi Penciptanya...tiba-tiba aku ternampak sebutir tahi bintang melintasi angkasa....cantik!! Teringat aku saat-saat indah suatu waktu dahulu....terasa keindahannya itu bagai sudah hilang.....

I miss you ayah.....sudah 36 hari Wan pergi....al-fatihah...
raya ini anakmu akan kembali menemani mak....


No comments:

Post a Comment