Monday, August 8, 2011

Fitnah?

Fitnah? Apa itu fitnah?

Perkataan "fitnah" berasal daripada bahasa Arab yang bermaksud kekacauan, bencana, cubaan dan penyesatan. Fitnah sering dimaksudkan sebagai berita bohong atau tuduhan yang diada-adakan untuk membinasakan seseorang yang tidak sesuai dengan kenyataan atau kebenaran.

Allah meletakkan dosa membuat fitnah lebih buruk kesannya daripada membunuh. Firman Allah bermaksud: *...fitnah itu besar (dahsyat) dari melakukan pembunuhan...* (Surah al-Baqarah, ayat 217).

***********

Jangan kita lekas menyebarkan cerita yang kita sendiri belum pasti kesahihannya....kerana kesannya amat buruk buat mangsa fitnah....

Ya....aku pun pernah kena fitnah.....ketika aku berumur 18 tahun ketika aku masih menuntut di pusat matrikulasi....spekulator tu bukannya orang lain...kaum kerabat terdekat je...

Berdasarkan pemerhatian aku, tukang fitnah tu tak pernah menyesal akan perbuatannya sampai sekarang...dan masih belum tahu hakikat sebenar disebalik fitnahnya....

Tahukah kome, aku mengalami saat-saat sukar setelah kome fitnah aku....buruk sungguh perangai kome yang mengada-ngadakan cerita palsu tentang aku...habis dicanang-canangnya cerita tersebut kepada semua orang, lalu ditambah-tambah lagi ajinomoto supaya cerita kome lebih sedap dan orang membenci aku....buruk sungguh perangai kome!

Tahukah kome, sempit sungguh kurasakan dunia aku ketika itu, semua orang pulaukan aku..mujur aku ada WAN dan MAK yang setia mempercayai aku! Demi ALLAH, cerita yang kome canang-canangkan itu semuanya DUSTA!

Macam ni la manusia, bila tengok orang gembira, hatinya tak tenteram..bila orang berdukacita.....boleh pula dia bertepuk tangak, bersorak atas dukacita orang lain....deyyy....what's wrong with you????

Dahle dicanang-canang cerita buruk pasal aku, diajar pula pada anak-anak kome supaya menyindir-nyindir aku...bagusss!!!!! Kome ajarla anak-anak kome supaya gemar mengutuk dan memfitnah orang lain....aku PASTI!!! anak-anak kome akan mengikut jejak langkah kome....

Walaupun kejadian itu berlaku 11 tahun yang lalu, namun kome jangan ingat aku lupa!! aku TAK PERNAH LUPA apa yang kome-kome buat kat aku dulu...dulu aku masih mentah dan tak pandai nak berkata-kata.....tapi, hikmah di sebalik kejadian itu...aku semakin kenal kome....yang mana betul-betul baik, dan yang mana cuma bermulut manis di depan, tapi dibelakang aku dicincang lumat-lumat....

Mungkin ada yang kata aku berdendam.....bagaimana mungkin aku boleh memaafkan kome, sedangkan kome tak pernah menyesal??

No comments:

Post a Comment