Saturday, August 27, 2011

Pada suatu malam yang sepi......

Ketika kanak-kanak sedang melayan cerita Ice Aged..maka aku memulakan misi....

Kreukkk....pintu dibuka...
"Ada apa Wan?" tanyaku kepada Wan yang sedang baring di atas katil selepas mendengarnya memanggil namaku..
"Tolong buka lampu kat sebelah.." kata Wan yang tidak suka kalau gelap gelita...
atau..
"Tolong ambil lampu suluh Wan kat meja kat luar..." katanya...

"M...tolong ambil baju Wan yang mak basuh tadi..."

Tadi aku baring di sini sambil meletakkan bajunya di atas muka....kuat lagi baunya..
Dulu, ketika Wan demam.....aku memicit-micit badannya di atas katil ini..bila Wan batuk,
satu rumah boleh dengar...
atau..
"Tolong ambilkan Wan susu...setengah gelas cukup..."

Semuanya digantung di paku...

Antara jam tangannya....jam ni masih hidup lagi...
"M...tolong ambil jam Wan dalam bilik..."

Jam Casio..yang ni tak pakai dah...dengan sebuah lighter gergasi....
"Wan...nah meceh (lighter).." kataku sambil menghulurkan sebuah lighter gergasi.
"Hoh....besarnya! Beli kat mana?" tanya Wan...
"Beli kat pasar kat Perlis..." kataku sambil melihat Wan tersenyum membelek-belek lighter kuning tersebut.

"M...tolong simpan cermin ni dalam bilik..."
kata Wan setelah selesai mencukur misainya...sambil menghulur side mirror lori dan tin rokok yang mengandungi pisau cukur.

"M...tolong ambil ridsect dalam bilik, Wan nak sembur anai-anai ni..."


********************
Al-Fatihah..54 days......

Wan manja dengan aku...lebih-lebih lagi bila dekat-dekat dengan hari dia nak pergi....bila nak apa-apa semuanya diminta dariku, tak mintak dah dengan emak...
aku akan terus menggunakan sabun Lifebuoy Active kaler merah...sebab?? sebab aku memandikan Wan dengan sabun tersebut sebelum dia meninggal...bila aku bau sabun tu, memang terus ingat saat aku mandikan dia...aku rindu untuk mandikan dia lagi...

kata-kata yang masih terngiang-ngiang sampai ke hari ni about 10 days before he passed away...

"Wan nak M...mandikan Wan pulak (lagi)..."..kata Wan sambil duduk di kerusi plastik dan aku menggosok badannya dengan sabun.

Ketika aku menjaga Wan di hospital, Wan okey je dengan aku. Selepas aku naik bas ke Perlis, Wan terus bertanyakan aku. Abang aku yang menjaganya pada malam itu dimarahinya. Esoknya dia bertanyakan lagi aku pergi mana...
Wan....if I only knew that you were leaving...I wouldn't have left you that night :''''-(

isk..isk....how much I miss you father....
how I wish you could be with us during Ramadhan and Syawal...
life is hard without you...
it's not the same anymore...
I will always be your lucky girl....
huhu nak nangislahhhh.....

No comments:

Post a Comment