Wednesday, August 17, 2011

miss you like crazy...



28 June 2011, nobody knows that he'll gonna leave us 6 days later...he ate a lot that day! Masih kuingat aku menyuapnya dan menyapu sisa dimulutnya dengan tanganku..

Pada 26 Jun 2011, Ahad, admitted to ward..sangat kurus..hey..bentuk jari aku sama macam jari Wan! Anak bapak...

The last time I hold his hand, that evening he left us forever...tangan inilah yang telah banyak berjasa mencari nafkah membesarkan 9 org anak-anaknya....tangan yang pernah menoreh getah, memikul guni beras, mengangkat besi keluli, bekerja buruh kasar, menanam padi, dan membancuh air di kedai kopinya sebagai pekerjaan terakhirnya...tangan yang pernah mengusap rambutku.....menyikat rambutku sambil sebelah lagi memegang dagu supaya aku tidak bergerak..



ayat yang selalu Wan usik aku ketika kecil....

" anok bosu sapo?? (anak bongsu siapa)".

sambil mendukung aku dan menghayun ke kiri dan ke kanan....

petang-petang, aku mengikut Wan mengambil lembunya di padang....atau Wan cuma memotong rumput lembu...

untuk ke padang kena lintas jalan raya...Wan memimpin tanganku erat-erat...
sambil menunggu Wan mengambil lembunya, atau menunggu Wan memotong rumput dengan sabit untuk lembunya....aku bermain seorang diri sambil berguling-guling di atas rumput...
kupetik daun-daun rumput atau kemuncup...atau menangkap belalang....

kadang-kadang Wan mengajak Pokseng untuk sama-sama ke padang....
setelah rumput dipotong, Wan akan mengisinya ke dalam guni....lalu diangkat ke atas basikal tuanya dan diikat dengan getah cangkuk....

kemudian Wan menolak basikalnya pulang....

banyak kali dah publish pic ni...Wan, me and my brother

jika Wan mengambil lembu, aku akan mengikut di belakang sambil merotan badan lembu dengan lidi kalau ia tak mau jalan....

bila aku dah besar sedikit, aku pergi cari Wan dengan basikalku....aku dah tau kat mana Wan biasa pergi...

kalau dari rumah ke kedai kopi Wan, aku selalu membonceng basikal tua Wan...ketika aku kecik biasanya aku duduk atas palang kat depan...sebab kat belakang Wan ikat tong yang mengandungi nasi yang akan dibawa ke kedainya...

kadang-kadang pukul 8-9 malam Wan ke kedainya untuk tengok-tengok atau ambil barang yang tertinggal...dengan bertemankan lampu suluh, aku mengikut Wan menaiki basikalnya melalui jalan kampung.....ingat lagi tak Wan? kadang-kadang kita jalan kaki dan aku berjalan sambil memeluk Wan...aku takut sebab jalan gelap...

Kat kedai kopi, aku biasa mengambil upah membeli gula di kedai runcit atau tolong basuh pinggan...hehe aku mintak 20 sen je heheee.....

apabila aku demam, Wan belikan aku mi maggie, kacang kuda rebus, atau buah epal...bukan senang nak makan buah epal...rasa macam mahal je masa tu...aku makan kat kedai...

kat depan kedai Wan ada sebatang pokok cermai....aku selalu panjat dan lepak kat atas pokok tu sambil tengok kereta lalu lalang....

kadang-kadang Wan minta tolong aku tulis bilangan kuih dan harganya dalam buku catatan...nak tengok kuih yang orang letak tu habis berapa dan kena bayar berapa...
hutang pun direkod di dalam bukunya.....ramai je yang tak bayar hutang, bila dia makan kat kedai Wan, dia panggil semua kawan-kawannya makan minum sama...dalam pada tu dia blah cepat-cepat tinggalkan mereka...so siapa yang nak bayar? taktik kotor betul....dah arwah dah pun orang tu...

Wan...banyak kenangan bersama yang aku kena tulis di sini....kalau tak tulis, lama-lama boleh lupa.....

I miss you like crazy Wan, rindu nak dengar suara Wan menanyakan perihal anak-anakku di telefon...segalanya masih segar dalam ingatan....
miss you soo much dear father....segala jasamu takkan terbalas dan tak ternilai olehku...
pengorbananmu sangat agung wahai ayah....

al-fatihah



No comments:

Post a Comment