Thursday, August 18, 2011

blended ice moccha

alamak......
terliur blended ice moccha/chocolate la pulakk......oh tidakk.....
buat sendiri pun boleh ni, beli ais, blend....
sebenarnya aku terlelap tadi...ingat nak nap kejap je tapi terbabas hehe......membuatkan aku jadi mereng dan pening-pening lalat...
sedar-sedar terus teringat moccha (eja cenggini ke?) freeze....

cuaca di Perlis sangat panas.....ketika aku mula-mula datang sini, memang komplen memanjang sebab panas gilaa!!!! Panas kat tempat lain, lain caranya. Masih ada bayangan pokok, kat sini area sawah mana nak ada pokok banyak sangat pun. Yang paling tak tahan tuh, udara dia bahang macam dok tepi pantai di waktu tengahari! Kalau ke Langkawi time panas-panas tu memang macam kena salai la....

kali terakhir aku ke pulau Langkawi adalah hujung tahun lepas....senang je nak ke sana sebab dekat. Parking kereta kat jeti kuala perlis, here we go, 45 minutes sampai le. Dah selalu sangat ke sana, tak tau nak beli apa dah. Aku setakat pergi sana santai-santai main pasir tepi laut je. Bila nak balik beli kain batik untuk mak aku dan coklat. Aku memang nak kesana lagi tahun ni tapi takut nanti lari bajet sebab aku nak ke destinasi lain hujung tahun ni. Jadi terpaksa la tunda dulu. Aku saving sejak dari awal tahun lagi. Tercungap-cungap aku saving, nak berjalan punya pasal.

kalau kat bazaar ramadhan, juadah yang wajib dijumpai adalah sayur batang keladi. Mula-mula dulu punnn aku protes jugak, hehe,,,asyik batang keladiiii je, lepas tu takde ke ayam percik dan ikan percik yang best-best macam kat Kelate, sebab aku tengok percik kat sini kaler je merah tapi rasa dia kosong. Bukan semua la, ada juga yang sedap. Hehe nanti marah orang perlis, aku kata macam tu ..lain orang lain taste kan. Tapi lama-lama aku suka sayur batang keladi tu. Cuma aku mesti rindukan masakan tradisional kampung ambo....percik yang mak aku buat sedappp!!! dah lama gila tak buat percik, weekend ni kalau tak balik kedah boleh juga buat, rancangan baikkkkk punya!!!!!

Nasi lemak pun aku suka nasik lemak mak aku, tak buleh nak compare..terbaikk!!
Hubby aku suka makan kari mamak...sedangkan aku tak biasa....
kat Kelate gulai dia bukan jenis kuat bau rempah...
kari kat sini memang kuat gila bau dia.....kalau aku masak gulai, memang ikut style aku la...
genap 3 tahun kawen baru aku masak gulai kari sini heheee...
dan sekarang mak mertua aku dah boleh harap kat aku dah....dia takyah assist kalau aku masak gulai, cuma dia tolong mesin kelapa sebab aku tak pandaiii!!!!hahaa.....
oh yang ni pakai mesin, bukan pakai kukur..kalau pakai kukur kiranya kita makan gulai tahun depan je lah...

aku memang tak sempat masak di bulan posa ni, sebab aku balik 5.30 petang, lepas tu nak ambil anak-anak kat nursery dan tadika. Si ayahnya balik awal tapi terpaksa tunggu aku yang balik lewat. Dia ambik budak-budak dulu then he'll fetch me.

Pernah aku masak gulai kari ayam masa minggu pertama puasa, ketika azan berkumandang, gulai masih di atas dapur....so memang tak sempat. Aku cuma masak nasi je bila sampai di rumah dalam pukul 6.30 petang.

Hmmm....dah lama tak makan mee, bihun, spaghetti......semuanya terasa sedap bila puasa ni.....dan soto...heee.....mana satu ntah aku nak buat weekend ni.....

hmmm..keep counting...45 days...


No comments:

Post a Comment