Wednesday, August 24, 2011

Aku batuk dan aku minum ais!

Dah beberapa hari aku batuk-batuk selepas terkena selesema. Batuk kering kadang-kadang macam nak termuntah rasanya. Kalau nak tidur lagi la..
Tapi walau macamana teruk pun batuk, aku tetap berbuka puasa dengan air batu! I can't help it tapi aku suka minum air batu! Kalau minum air kosong tak sejuk, rasa macam tak hilang dahaga. Hubby tak larat nasihat..nak buat camna, tekak aku memang diprogramkan untuk minum air sejuk sahaja hehe.....

Bila aku batuk sampai tak dapat tidur, aku teringat pada Wan yang batuk berkali-kali ganda lebih teruk daripada aku...bukan setakat batuk, malah tak dapat bernafas sebab tak cukup oksigen kerana paru-paru tak dapat mengembang dengan baik. Nak baring pun tak boleh, hanya terduduk sahaja sambil tercungap-cungap bernafas. Kasihan Wan. Wan memandangku dengan sayu, aku masa tu tak tau nak buat apa.....hmmm....kadang-kadang ada ketikanya kita jadi bodoh dengan tiba-tiba dan tak tahu bertindak. Selepas tula baru ke hospital.

Wan pernah menghidap penyakit TB pada tahun 70-an. Akibat daripada itu, paru-parunya senang diserang kuman. Ianya berlaku setiap tahun. Dalam tahun-tahun terakhirnya, semakin kerap diserang pneumonia.

Aku cuba bayangkan bagaimana rasanya kalau tak dapat cukup oksigen, dengan menahan nafas atau menarik nafas pendek-pendek. Uhuuu...seksa...tak dapat aku bayangkan penderitaan Wan selama ini. Kata kawan aku yang menghidap asma, bila diserang penyakit asma, rasanya umpama bernafas dalam straw. Memang seksa sebab tak dapat tarik nafas dalam-dalam. Semoga Allah memberikan keampunan kepada Wan setelah mengharungi ujian kesakitan yang berpanjangan yang tidak sanggup kulihat dan bayangkan.

Hmmm....sebenarnya hari ni aku nak ke UUM jumpa supervisor untuk master project aku. Janji nak jumpa pukul 11 pagi. Hubby dah on the way nak ambik aku. Tiba-tiba dia email mengatakan yang dia mc. Terus telefon hubby kata tak jadi. Nasib baik tak sempat ke UUM. Dia email pun lambat dah. Kali ni aku kena bayar yuran RM450 je (tak termasuk yuran sampingan seperti library etc.) Semester lepas aku dah register projek tapi aku drop projek ni sebab rasa tak mampu siapkan. 50% yuran dibayar kembali kerana aku withdrawn awal. Jadi aku hanya top up RM450 je lah. Tolak melalui duit KWSP. Lepas raya ni nak kena ambil borang kat KWSP, lepas tu nak ambil borang kat postgrad office dan hantar sekali. Nasib baik boleh claim duit KWSP.

Kali ni nampak jalan sikit dengan projek ni sebab tajuk aku sendiri. Dan aku juga tau Sequel Language sedikit sebanyak. Software dah memang ada kat netbook aku ni. Kawan aku pun boleh assist sebab dia pun buat database untuk projek dia semester lepas. Aku drop projek sem lepas sebab tajuk tu sangat asing bagi aku. Aku bukan budak networking. Sebab nak kena explore banyak benda dan aku tak ada masa nak explore. Dahla aku ni buat part-time.

Kat rumah memang no way la nak buat benda ni. Tapi semester yang sebelum ni memang aku terpaksa bangun awal pagi untuk study atau siapkan assignment. Sebenarnya aku paling tak suka bangun awal pagi untuk study! Rasa mengantuk dan stress yang amat. Tapi bila dah terpaksa, bangun le jugak pukul 3 pagi which is I hate the most! Nasib baik anak-anak aku dah ok bila tidur malam. Kalau awal-awal sambung belajar dulu, memang sambil study sambil hayun buaian la. Sekarang ni diorang tidur nyenyak melainkan jika diorang balik kampung main tak ingat dunia. Malam lenguh-lenguh sendi mula la mengigau dan menangis.

Sekarang aku tengah cuba mengumpul momentum untuk menyiapkan proposal projek. Otak masih dalam mood slow. Feeling pun masih belum 100% ok. I need a trigger so I can start running. Bila malas, aku akan ingat Wan yang sangat tekun bekerja. Kenapa aku tak boleh jadi macam Wan? Aku akan coba Wan. Aku ingatkan Wan boleh la datang ke majlis konvo aku....tak sempat rupanya....huhuu....tak apa lah, yang penting kena siapkan tesis ni...come on girl you can do it!

No comments:

Post a Comment