Thursday, August 18, 2011

raya dahulu..raya sekarang??

ketika bersembang dengan kawan-kawan, macam-macam cerita yang keluar ketika zaman kecik-kecik...betapa rindunya suasana ketika kecik.....

daripada cerita pasal makan-makan di bulan puasa, persiapan raya, aktiviti di hari raya dan selepas raya....

begitu juga perihal kanak-kanak zaman sekarang yang lebih banyak meluangkan masa menonton televisyen berbanding zaman dulu-dulu di mana kami semua berjalan ke serata tempat berhari raya...

anak-anak zaman sekarang? Bukan nak kenal sangat pun dengan sepupu sepapat, saudara mara, makcik pakcik, maklang paklang etc...bila berjumpa di hari raya boleh buat tak tahuuu je!!! Bila jumpa atuk dan nenek, seolah-olah macam jumpa jiran di hujung kampung sebelah!! Tak ada pun perasaan kasih dan sayang..tiada pun rasa belas dan ihsan....poor!

bila ada orang datang beraya, cuma salam dan terus mengadap tv, bukan nak salahkan diorang saja, mak bapak la yang ajar macam tu....so blame their parents because mereka yang didik anak jadi macam tu sejak kecik....(geleng-geleng kepala sambil dahi berkerut..ish..ish...)..

Cerita pasal persiapan raya ketika kecik pulak....

korang perasan tak kat kedai kasut Bata...ada sejenis selipar yang tapaknya leper seperti sekeping getah...warnanya coklat dengan bahagian atas kaler merah atau coklat....
selipar ni klasik gila, sejak aku kecik-kecik dah ada dah.

Ketika aku masih kecil, ketika dekat-dekat nak raya, Wan akan memanggil aku dan abang aku...
Wan minta kami hulurkan sebelah kaki lalu Wan ukur dengan menggunakan tali rafia...lalu tali rafia dipotong mengikut ukuran tadi. Tali itu Wan simpan ke dalam poketnya...lalu Wan mengayuh basikal tuanya menuju ke bandar Kota Bharu.

Di kedai Bata, Wan membelikan kami selipar tadi mengikut ukuran tali yang dibawanya. Wan berbuat demikian kerana mana mungkin nak bawa kami semua menaiki basikal tuanya. Wan bukannya ada kereta. Hanya basikal tua yang menjadi kenderaan Wan apabila ingin ke pasar.

Bila pulang, Wan membawa selipar baru dan menghadiahkan kepada kami. Bukan main seronok dapat selipar baru, selipar raya!!!! Kat dalam rumah pun aku pakai sebelum di bawa turun ke tanah. Bila sehari sebelum raya, sekali lagi Wan akan ke pasar siti Khadijah dan membeli barang mentah seperti ayam, daging dan sebagainya. Masih kuingat Wan menyangkut plastik ayam di handle basikal kiri dan kanan, di samping barangan lain yang diikat di tempat duduk belakang. Wan masih kuat ketika itu....mengayuh basikal sahaja melalui jalan paya di belakang kampung. Rasanya umur aku ketika tu dalam 4,5 tahun sebab aku dah boleh ingat suasana ketika itu, di mana ketika pulang, aku akan mengekori Wan yang mengayuh basikalnya sampai ke depan rumah. Kadang-kadang Wan belikanku kacang kuda rebus.

Zaman sekarang ni bukan boleh naik basikal macam dulu, jalan sangat sibuk dengan kenderaan serta jalan-jalan pun makin bersimpang siur, bangunan semakin banyak...sesakkk!!! Bahaya kalau naik basikal. Bila abangku membelikan kereta Nissan Sunny warna kelabu, Wan senang sikit sebab boleh mengajak abangku ke kedai dan of course, aku akan mengekori hehee.....kalau tak silap aku, start naik kereta tu masa aku darjah tiga.

Wan memang suka ke pasar. Habis di round nya satu pasar tu sehingga dapat barang yang dia betul-betul berkenan dan murah. Wan memang cekap tawar menawar. Dia takkan beli kalau peniaga tu tak bagi harga yang diminta. Aku pulak jenis tak pandai tawar.

Wan cukup seronok apabila anak-anaknya pakat berkumpul dekat-dekat nak raya. Dia memang seronok bila semua pakat nak cucuk sate ramai-ramai. Bab beli bahan-bahan mentah, serah je kat Wan. Abangku hanya perlu jadi driver je. Wan tahu kat mana nak dapatkan daging lembu tempatan yang terbaik. Abang aku hanya jadi tukang bawak barang je. Sebelum ni, acara menyucuk sate merupakan tradisi keluarga aku. Malam raya kami akan pakat-pakat bakar sate. 50% sate habis di makan malam tu jugak huhuuu....

Bila semua dah kawen dan beranak pinak, dah jarang sangat buat sate. Masing-masing kalut dengan anak-anak kecik. Lagipun diorang prefer beli.. ( lalu aku menghantar sms kepada abang aku mengusulkan cadangan membakar sate tahun ini..teett...tett...) .Aku rasa aktiviti ini patut dihidupkan kembali untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan. Mak pun tentu seronok apabila mendengar suara riuh rendah. Mak aku tak larat nak buat dah, hanya boleh jadi instructor je. Dan aku plan nak masak soto Johor pakai perencah ORI tu.....senang sebab makanan berkuah ni sekali buat je, letak je atas meja...hmmm...idea menarikkk!!!! Dan untuk minuman pula, kawan aku cadang aku letak je botol-botol air 100 plus ke, Sarsi ke apa-apa la, kat atas meja. Then the kids will choose the flavour they want. I knoww...i knowww.....air gas tak elok...tapi untuk raya ni je ok kan heheee.....

Masa raya tahun 2009 ketika giliran aku balik kampung KB, aku beli pinggan kertas untuk bubuh makanan. Pinggan kertas hanya sesuai untuk makanan kering je, kalau sup-sup ni kena basuh pinggan mangkuk jugak la sebab aku tak suka pakai bekas polisterine. Raya kali ni aku lapang sikit sebab anak-anak aku dah besar. Sebelum ni yang kecik masih bertempek kat aku. So banyak benda yang aku boleh buat kali ni. (abang aku reply sms dia kata ok je nak buat sate...so..ok la macam tu!)

Hmmm...bab baju raya aku tak kisah pun...aku tak excited bab pakai-pakai ni, yang paling penting bab makan-makan nanti. Plannya esok nak ke Alor Star tengok baju budak-budak dan baju mak bapak budak. Tahun lepas boleh beli untuk mak dan Wan..tapi tahun ni untuk Mak sorang je..hmmm....Tadi masa aku telefon mak, dia tanya aku nak balik bila sebab dia kata nak naik kereta jalan-jalan ngan aku hehee.....ok...no problem mak! InsyaAllah aku balik hari Sabtu depan dan return on Thursday or Friday.

Walau apa pun aktiviti yang dirancang pada raya kali ini......terdapat satu venue baru yang akan dilakar dalam senarai aktiviti kami.....iaitu........pusara Wan.....dalam pada kami menyambut hari raya, kami takkan lupa pada Wan yang telah meninggalkan kami.....Wan tidak dapat bersama kami lagi pada pagi raya kali ini...dan sebenarnya feeling nak raya tu bukan ada sangat pun, tanpa Wan yang excited ke pasar membeli barangan keperluan raya.....Wan yang excited mencuba baju raya hadiah anak-anak....

aduhh...pahit kurasakan di pagi itu nanti.....tahun lepas Wan bersama-sama kami makan sate selepas solat hari raya....tapi tahun ini, selepas mengerjakan solat raya, kami akan terus ke pusara Wan.....segalanya sudah tidak sama seperti dulu....Wan..aku rindu Wan...aku sayang gila kat Wan...you are the best father in the whole world! How much I miss you!

Ketika bersembang dengan kawan-kawanku tadi...kata kawanku..
"Bapak mertua aku suka makan kuih....kalau beli biskut raya tu habih kat dia la..."

lalu aku mencelah...

"ohh..ayahku suka makan sate di pagi raya....tak suka kueh..".aku terlupa akan hakikatnya...
"eh...arwah ayah aku....huhuuuu.." rasa nak nangis.....

dah 46 hari...al-Fatihah Wan.....semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Wan...tempatkanlah roh Wan bersama hamba-hamba-Mu yang dijanjikan syurga...kurniakanlah syurga-Mu kepada Wan..dengan rahmat dan kasih sayang-Mu ya Allah....amin....

No comments:

Post a Comment