Wednesday, August 31, 2011

Berlalu dan terus berlalu pergi......




Kelmarin kami ke pusara Wan. Sebelum ni tak pernah ke tanah perkuburan di pagi raya...
selepas ni kena biasakan diri walaupun bukan di hari raya. Lain sungguh rasanya tanpa Wan di hari raya. Malam raya pun dah rasa bosan, sepi, sunyi, dan ntah apa-apa lagi. Tak ada feeling raya langsung. Lagipun adik beradik aku ramai yang berpakat beraya di rumah mertua masing-masing terlebih dahulu sebab selepas itu mereka akan pulang untuk majlis tahlil pada Sabtu ini. Aku dengan kakak-kakak aku tak ada. Kakak aku kat Temerloh dah mula bekerja hari ini jadi kelmarin je lah kami dapat masak bersama-sama. Kakak aku yang berada di Kelang pula first time tak dapat balik sebab dia ke Venice untuk present paper. Aku je yang ngaji tak lepas-lepas lagi nih...takpe aku ada masa lagi untuk kejar. Petang raya ke dua dan ketiga baru la abang-abang aku pakat balik.

Aku pula nak balik esok petang. Petang tadi aku sempat ke pusara Wan sekali lagi untuk cucuk batang pokok bunga ros. Aku harap bila balik raya haji nanti dah tumbuh daun dah. Ketika berdoa di pusara Wan tadi, tetiba rasa sebak dan air mata menitik huhuuu....ketika tengah feeling tu si faiz datang bercakap-cakap.." Kesian tokwe dia lapar..." katanya. Tidak jauh dari pusara Wan, ada sebuah kubur tertulis nama Che Aminah. Kata Faiz , "Che Aminah ketawa jerit-jerit sebab tu la mati!"...aaaa....oh anak! lawak apakah di perkuburan ni haaa....

Lepas ke kubur kami ke pasar siti khadijah nak cari serunding. Pasar masih lengang. Aku beli taugeh untuk makan dengan soto. Ciss mahal gila aku mintak RM2 sama kuantiti macam 50 sen. Memang ambik kesempatan sungguh. Bukannya sebab harga minyak naik, memang jenis perangi buruk betulla sesetengah peniaga ni. Bila ke pasar siti khadijah, memang mengimbas nostalgia bersama Wan. Aku tau kedai mana yang dia selalu beli barang. Wan jenis setia pada satu-satu kedai.

Wan pernah beli bawang dan cili kering di sini....tingkat 1

Main kat tangga pulak....

Al-fatihah Wan...dah 58 hari....
Raya tak best langsung tanpa Wan..tak dapat dengar dah suara Wan yang nyaring....aku rindu kat Wan....aku 'nampak' Wan di setiap penjuru rumah ini...huhuu....
Semoga Allah mengampuni segala dosa Wan yang telah bersusah payah membesarkan kami, memberi kami makan dan menghantar kami ke sekolah.


No comments:

Post a Comment