Monday, August 15, 2011

pada suatu hari....

Di kampung aku ketika itu...backhoe sedang meratakan satu kawasan untuk dibuat rumah...segala pokok-pokok ditumbangkan...bagi clear....abih semua pokok-pokok terbalik dan tercabut....

haaa...apa lagi....aku yang ketika tu berada di darjah dua, bersama-sama kawan aku, terus menjadikan kawasan tu port yang baikkk punyaaa.....

kami bermain berlari-lari dan berkejaran di atas batang pokok getah yang tumbang tu.....
sorang jadi buaya dok acah-acah dari bawah...yang lain dok mengelakkan diri meniti di atas.....punyala seronokkk!!!!!

tempat tersebut terletak di tengah jalan kampung antara kedai kopi ayah aku dan rumah. Setiap hari, ayah dan mak aku akan berulang alik melalui jalan tersebut menuju ke kedai kopi. Ayah aku akan ke kedai dengan basikal tuanya seawal pukul 6 pagi untuk menghidupkan dapur arang yang digunakan untuk menjerang air. Kalau aku ikut Wan, boleh hidu asap arang yang memenuhi kedai Wan. Kalau bau arang mesti aku teringat Wan di pagi hari di kedai kopinya.

Mak aku pula akan menyusul kemudian dengan membawa periuk gulai dalam plastik. Jalan kaki aje...ketika aku kecik-kecik sehingga umur 5 tahun, aku selalu suruh mak aku dukung ke kedai kopi..dahla mak aku kena bimbit plastik periuk gulai, nak kena dukung aku lagi!!! kadang-kadang mak ikat aku dengan kain dok kat belakang... bertuah punya budak kan...tapi mak memang selalu cakap aku adalah anak bertuah dia sampai aku besar heheee......kalau check balik...anak aku yang sulung pun macam tu jugak...erkkk......

oh sambung balik....

pada petang tu ketika kami sedang bermain di atas batang getah, aku yang nak melarikan diri daripada 'buaya' terus terjun ke bawah (ketinggian 2 meter kot), lepas tu ada sorang budak pompuan ni pun ikut sama terjun lalu terjatuh atas belakang aku...aku yang ketika itu masih dalam posisi mencangkung selepas landing sambil tangan menongkat tanah, terus tersembam sedikit.

tiba-tiba...aku nampak tangan kiri aku macam huruf Z je..bengkang bengkok...ayyooo.......tangan kiriku dah patahhhhh!!!!!!!!

mampus aku kali ni....series matii!!!!!!! dan aku pun menangis....bukan sakit pun tapi takuttt!!!! takut Wan marahhhh!!!!!!!

lalu aku duduk di atas dahan kayu sambil memegang tangan kiri sambil teresak-esak.....
tidak lama kemudian mak aku yang dalam perjalanan pulang ke rumah melihat kelibat kami....kami semua hanya mendiamkan diri....
mak tak nampak sebab jaraknya kira-kira 500 meter...lalu mak pulang sambil membimbit plastik periuk gulai yang dah kosong....

hahhh....camna nak buat ni...aku dan kawan-kawanku terus menuju ke kedai Wan....Wan ketika itu sudah siap mengunci pintu kedainya dan menolak basikal tuanya naik ke atas jalan mini....
lalu kuberitahu Wan tangan patah sebab jatuh pokok!!

kepannngggggg!!!!! dummm dammmmmm!!!!! ( bayangkan bunyi guruh berdentumm!!!)

nak terkeluar biji mata Wan....teruk aku kena marah...heeee takut gilaa!!! masih kuingat reaksi Wan yang sangat marah pada ketika itu....

lalu kami pun pulang ke rumah.....aku berjalan di belakang Wan yang menaiki basikalnya...

mak kepada budak pompuan yang terjun atas belakang aku tu rasa bersalah lalu dia membawa aku jumpa tok bomoh...alamakk...tok bomohhh???? bukan pilihan aku atau Wan, makcik tu yang bawa....kalau tanya aku sekarang, mesti la aku nak pegi spital...

setelah selesai tanganku dibalut ...maka jadilah aku handicapped kejap....

beberapa hari kemudian...di kedai kopi Wan....

aku sedang bermain dam (aji) dengan kawan aku.....tiba-tiba biji dam tu jatuh di celah-celah papan pelantar....lalu aku pun turun ke bawah untuk mengambilnya...maka aku pun merangkak...
tiba-tiba....krakkkkk........
haaaa...mati akuuuuu!!!!!! patah balikk!!!!

apa lagi kena marah lagi dengan Wan buat kali kedua....

lepas tu kira tak buat apa-apa treatment dah...tapi ia sembuh sendiri...mungkin sebab tulang masih lembut...

tapi kalau diamati betul-betul, lengan kiri aku tak sama dah allignment dia dengan lengan kanan...diorang panggil aku komeng!!!!

tu la kisahnya kira-kira 21 tahun lepas.....
walaupun kena marah, aku tetap rindukan saat-saat tu, sekarang Wan dah tak boleh marah aku lagi.....
sebab tu la bila mak bapak kita marah...sabar je lah...sebab suatu hari nanti kita akan merindui suaranya memarahi kita....

macam aku yang masih tidak pernah berhenti merindui Wan.....
Wan marah kerana sayang.....kalau tak sayang takkan dipedulikan kalau tangan nak tercabut ke, terkehel ke......

thanks Wan kerana memarahiku....al-fatiihah...dah 43 hari....
bila teringat Wan aku akan hadiahkan bacaan Al-Quran padanya...dan I will feel better....

No comments:

Post a Comment