Thursday, August 25, 2011

Esok balik kampung!!!!!!!

Hari ni semua pakat dok sembang pasal raya, biskut raya, baju raya, ops sikap, speed trap,etc.....
aku akan balik ke Kedah malam ni. Sebelum balik, kemas dulu mana yang patut. Buat checklist barang, takut telupa. Sejak malam kelmarin hujan tak berhenti...ni baru slow sikit....alhamdulillah takde la dahaga sangat kalau hujan.

InsyaAllah esok aku akan bertolak pulang ke Kota Bharu. Plan nak turun selepas Subuh esok. Hajatnya nak terus ke kubur kalau sempat. Walaupun Wan tak tunggu aku di rumah, aku anggap je Wan 'tunggu' di kuburnya.

Sebenarnya aku dah beli siap-siap barang-barang yang aku nak guna untuk masak di hari raya nanti. Dah beli dah beras nasi himpit segera, kordial ( tak jadi air gas), kacang tanah, kiub ayam, bahan perap sate ( kalau jadi buat la) kain lap meja, etc. Bukan sebab kat sana tak ada kedai, tapi sebab jalan JEM!!! Di musim perayaan ni nak keluar dari rumah aku sama ada ke kiri atau kanan, memang jalan sesak. Kalau nak ke Kubang Kerian atau menuju ke Billion atau KB Mall memang jem gila la on both directions. Dan aku juga dah ambik duit siap-siap. Petang ni nak ambik lagi kot. Kebarangkalian mesin ATM kehabisan duit adalah tinggi pada minggu depan.

Kalau nak ke pusat bandar nak cari ayam kat pasar siti khadijah tu memang kirim salam je lah. Padahal kat pusat bandar tu la paling meriah. Nak keluar simpang depan Balai Islam Lundang dekat rumah aku pun dah jem teruk. Kalau setakat nak beli bahan mentah seperti ayam, ikan, udang, sayuran, aku boleh beli kat Pasar Seringgit je. Tapi kalau aku takda kerja dah saja nak meredah jem, boleh je aku try masuk pusat bandar. Nak tengok kemeriahan dan mengimbas nostalgia. Tapi awas, anak kena kendong elok-elok. Tercicir kan haru biru nanti.

Semalam pegi ke kedai borong, aku beli pelita minyak tanah. Sebatang RM1.30. Aku tanya hubby, nak beli berapa. Dia kata ambik 2,3 je..hohh....pelita apa 2,3 batang je. Aku ambik dalam 8. Macam sikit je. Nak balik cucuk kat rumah KB. Tapi kat mana nak beli minyak tanah? Takkan nak beli minyak tanah kat sini kot.

Oh..jangan lupa ikan sepat pekasam dalam peti sejuk, bersama buah mempelam yang hubby tanam. Lepas tu minyak gamat, kuih raya. Jangan lupa juga aku nak beli belacan kat Tg Dawai nanti. Kakak aku kata aku ni pembekal makanan eksotik, belacan la, pekasam la..sebab aku kan tinggal area yang berdekatan sumber manakan berkenaan. Ohh....aku kena tulis atas kertas ni. takut lupa. Ohh....lagi satu...daging rusa masih ada dalam peti sejuk. Petang ni aku nak goreng kering bagi kat mak aku heheee.....Daging rusa ni dapat dari ladang ternakan rusa UiTM Arau. Ana punya beras (biras) staff UiTM Arau, jadi dia senang dapat. Sekilo RM30. Kat luar rasanya lagi mahal.

Petang ni balik kerja terus ke pasaraya dekat rumah aku, round-round tengok nak beli apa lagi buat balik. Sebab aku malas keluar dah nanti dan aku nak tunggu kat rumah serve orang datang beraya je.

Hari ni dah 53 hari Wan pergi. Dah dekat 2 bulan dah aku tidak mendengar suaranya. I miss you for the rest of my life, and I love you so much, with all my heart. Tidur lah dengan aman my dear father. Al-fatihah.

No comments:

Post a Comment