Sunday, October 2, 2011

Change the tradition..can't you?

Ketika sebelum kahwin dahulu, aku ada perasaan bimbang tentang satu perkara...
perkara apa? Bila dah kahwin dan beranak pinak, aku tengok orang perempuan nampak dah tak terurus dan gemok!!! Alamakk!!! Mesti begitu kahh???
Kemudian rambut kusut masai, kalau pakai tudung pun senget-senget serabai, hingus anak melekat kat tudung...bau hanyir dan...eeeee...macam tu lah yang aku nampak...

Ya...memang la penat, tapi tak semestinya kena jadi rugged mum...yang perlu hanyalah KEBERSIHAN! Change your cloth regularly, ikat rambut kemas-kemas, pakai bedak wangi-wangi..bukan susah pun! Budak-budak mandikan bersih-bersih. Anak-anak aku dah pandai mandi sendiri tapi di bawah pengawasan aku, tapi aku mesti akan gosok badan diorang. Kalau diorang mandi main-main, sekurang-kurangnya sebelum tidur aku sental la bersih-bersih. Budak-budak ni kalau mandi sendiri ni bukan bersih sangat, sebab tu la kena tonyoh-tonyoh sikit. Aku pulak suka beli mandian bermacam-macam jenis bau. Aku suka rotate ikut selera. Ada bau buah, bunga, susu, dan tak lupa Lifebuoy. Kalau budak-budak ni mandi kerap sangat, aku bagi pakai sabun bau buah-buahan, kalau diorang main comot aku mandikan dengan Lifebuoy. Kalau ikut diorang, nanti habis semua sabun tu diorang picit je. Aku sendiri pun mandi dengan 2 jenis sabun. Mula-mula dengan Lifebuoy, lepas tu dengan Johnson milk bath tu. Aku suka bau-bau fresh ketika mandi. Lepas mandi pun bau fresh je, tak payah pakai perfume pun dah wangi dah. Kalau rajin aku sental dengan bedak rambai.

Dan aku juga tak paham orang yang hanya tau tempek kat luar je tapi sebenarnya, kulit tak bersih. Nombor satu, kulit kena la sihat dan bersih, lepas tu baru la nak tepek segala macam kosmetik. Ini terbalik pulak, kulit tak jaga tapi dok tepek segala macam kosmetik yang plastik huhuuuu.....

Lagi satu, jangan bagi gemuk sangat!!!! Kalau anda pun tak selesa melihatkan badan yang montel, begitu juga orang di sekitar anda lebih-lebih lagi suami anda!! Berisi is ok, jangan gemuk sangat je. Bukan apa...takut sakit heheee....lepas tu we may look unattractive to mr hubby if we are fat. Memang le laki kata dia sayang, tapi untuk diri sendiri pun mesti nakkan badan yang ideal kan. Aku dah penah rasa gemuk, dan kurus sekeping. Sekarang ni aku dok di tengah-tengah. Dan aku tau macam mana rasanya bila gemuk, dan bila kurus kering..semua tak kena heh!! Cuma sekarang aku nak ubah tradition yang sekian lama berlaku iaitu bila dah beranak pinah akan jadi gemuk dan unattractive. Bukan nak attract sapa-sapa pun, cuma nak bagi konfiden. It's up to you to choose. Nak bergerak pun malas lepas tu kata tak nak gemuk..hishhh!!! Kemudian dok tergolek macam tong drum heheee.....Jom jadikan cabaran! Kena usaha sikit, be hygiene, clean and active!!!

No comments:

Post a Comment