Saturday, October 15, 2011

Farewell mak dan bapa mertuaku

Ayah dan mak mertuaku dah selamat berlepas ke tanah suci Mekah petang tadi. Kami bertolak dari Sungai Petani pada pagi tadi ke Kompleks Haji Pulau Pinang. Betul kata orang, yang nak pergi haji seorang dua, tapi yang mengiringi habis sekampung hehehe...

Sebelum turun dari rumah tu ada tok iman yang bacakan doa. Ntah nape ntah aku rasa sayu dan sedih. Tengok muka bapa mertua aku, aku teringat kat Wan. Bapa dan mak mertua aku sangat baik orangnya. Syukur alhamdulillah kerana aku dapat keluarga mertua yang baik yang tak kacau aku hehehe... Maksud aku bukan jenis yang kepoh. Bapa mertua aku ni kaki masjid dan orang yang dihormati di kampungnya. Walaupun aku ni menantu perempuan tunggal (ehemm) tapi aku tak rasa ianya menyusahkan jika hubby aku banyak membantu keluarganya, sebab aku imagine dia adalah seperti Wan. Sudah tentu dia harapkan anak lelakinya untuk menolong mana yang patut. Biasanya orang kata kalau kawin dengan anak lelaki tunggal, habislah kau Jah! Tapi pada pendapat aku, kalau kita ikhlas dan rendahkan kita punya ego, insyaAllah kita boleh masuk dalam keluarga mereka. Aku bersyukur kerana Wan sangat menyenangi ibubapa mertua aku, dan Wan juga sangat menyayangi hubby aku. Nak ambil hati mertua kenala rajin masak walaupun hanya sardin heheh. Kat umah mertua aku mesti masak untuk lunch, dinner. Tapi untuk breakfast, mintak maaflah sebab aku biasanya tidur balik lepas subuh kehkehkehhh...nasib baik bapa mertua aku selalu beli nasi lemak siap-siap. Jangan marah ye bapak, memang aku suka tidur di hujung minggu hihiii!

Oh..sambung cerita haji tadi. Selesai berdoa dan azan, maka kami pun bertolak beramai-ramai ke Penang. Aku tak kira pulak berapa buah kereta tadi. Tapi aku tak terus ke Penang, sebaliknya kami ke Gurun, Kedah untuk hantar atuk saudara hubby aku pulang ke rumahnya. Dia tak larat nak ikut, dah tua dah dalam 80-an. Namanya Tok Tam, eh aku tak taula nama penuh dia. Aku suka tengok Tok Tam sebab muka dia sejuuuuk je aku tengok. Tok Tam kerjanya sebagai tok siak masjid. Dia suka bagi nasihat. Tapi most of them aku tak paham sebab lorat Kedah pekat heheheh....lupa pulak aku nak snap gambar dia. Tahun lepas Tok Tam kena langgar motor ketika balik dari masjid. Mujur tak teruk dan dia dah sihat macam biasa. Masa hantar Tok Tam di rumahnya, kami turun jap salam-salam dengan anak-anak dia. Oh ya, jangan jadi sombong kalau kita pegi rumah orang, at least kalau tak mau masuk dalam rumah pun, salam pun jadilah. Huuu hebakk mu kalau setakat berhenti tepi jalan tak mau singgah salam ngan orang tua! Lainla kalau dah kerap sangat jumpa, ni jumpa setahun beberapa kali je.

Lepas tu kami pun terus ke Penang. Nanti la aku upload gambar in my next entry sebab skang ni pakai line GPRS kat kampung, slow. Kat kompleks tabung haji tu dah jem dengan orang ramai. Aku dok bising suruh hubby berhenti tepi jalan beli makanan sebab budak-budak ni kelaparan sebab tadi tak breakfast ( aku yang lapar sebenarnya hehe). Lepas singgah beli bihun dan kuih muih, aku suap budak-budak ni makan dalam kereta. Bila kenyang, tak ada le nak meragam sangat.

Dipendekkan cerita, maka tibalah masa untuk bersalam-salaman dengan ibubapa mertuaku. Dulu masa aku hantar mak dan Wan pergi haji, aku tak rasa sedih pun. Tapi ntah kenapa kali ni aku rasa macam nak nangis. Lagi-lagi tengok adik-adik ipar dok nangis sampai merah muka. Aku ingat nak pesan, "Tolong doakan Wan ya.." tapi tak terkeluar pulak sebab aku rasa perit kerongkong. Maka mereka pun masuk ke dalam bangunan kompleks dan we went home. Aku doakan semoga ibubapa mertuaku selamat mengerjakan ibadah haji di Mekah dan selamat kembali ke tanah air. They are nice people, semoga Allah mengurniakan mereka haji mabrur. Balik dari komplekas tabung haji, kami singgah makan nasi goreng ketam. Aku yang bukan penggemar ketam ni mengiktiraf kesedapan masakan ketam tersebut. Nanti aku cerita lain kali ye beserta gambar. Esok aku singgah kat UUM nak ambik buku log dan jumpa supervisor.


No comments:

Post a Comment