Sunday, October 23, 2011

Seronok walaupun sebentar!!!!!

Semalam sebelum tidur aku berdoa....
"Ya Allah....harap-harap dapat mimpi Wan malam ni..."
lalu aku pun tidur..... dan doaku dimakbulkan....

aku mimpi aku pulang ke rumah. Lalu aku membuka pintu bilik Wan dan menjenguknya..Wan ada!!!! Aku sangat gembira kerana Wan ada di biliknya. Sukar digambarkan perasaan itu. Aku rasa seperti sediakala di mana ketika Wan ada.

Aku buka pintu bilik dan kelihatan Wan sedang mengerekot di atas katilnya seperti selalu! Dan aku sangat gembira melihatnya walaupun dalam mimpi! Serius! Aku rasa sangat lega bila melihat Wan. Walaupun realitinya Wan sebenarnya sudah pergi meninggalkanku...

Ya....Wan memang mendapat tempat yang mendalam dalam hati aku. Dia sangat istimewa. Sebab itu aku sangat terasa dengan kehilangannya. Sangat-sangat terasa! Semalam ketika aku masuk tidur, terkenangkan rumah Wan di kampung yang sunyi. Tiada sesiapa di rumah itu pada waktu malam kerana mak akan tidur di rumah abangku. Apabila pagi mak akan kembali ke rumahnya.

Kepada sesiapa yang masih mempunyai ayah dan ibu, tolonglah ambil peluang menggembirakan hati mereka. Bukan hanya bertanya kabar, tapi turut berada di sisinya. Apabila sudah tiada, terlalu banyak yang dikesalkan. Contohnya, aku terkilan kerana tidak pernah membawa Wan dan mak makan sedap-sedap di restoran ikan bakar atau ikan kukus. Sebaliknya hanya masak di rumah sahaja. Bila dah uzur, mak ayah sudah tidak larat lagi nak ikut. Ketika mereka masih kuat, bawalah ke mana saja agar mereka gembira. Belilah apa saja makanan yang mahal-mahal untuk mereka. Walaupun mereka punyai duit sendiri, tapi apa salahnya kita belikan dan hidangkan untuk mereka, lalu makan bersama-sama. Walau apa pun makanan yang Wan suka makan, tapi Wan tetap suka makan mee kuah yang aku selalu masakkan untuknya. Bila masak mee kuah, aku teringatkan Wan. Namun aku cuba yang terdaya memenuhi kehendak Wan. Biasanya Wan suka berjalan apabila anak-anak balik. Bawalah ke mana sahaja mereka mahu, jangan lah berasa resah jika membawanya. Kerana seseungguhnya hadirnya bersama kita tidak lama. Suatu masa, kita akan rindu untuk membawanya berjalan-jalan bersama kita. Seperti yang aku alami....

Oh Tuhann....aku rindu Wan....
al-fatihah..dah 112 hari..4 julai-24Okt..

No comments:

Post a Comment