Sunday, October 9, 2011

Installing IIS without WinXP service pack 2 and registering .ASP with IIS

Fuuhhh..berpeluh-peluh aku dok buat benda ni seharian. Berbantukan Mr google maka aku melayari forum-forum untuk mencari solution. Masalah aku adalah komponen IIS tak di install kan dalam komputer aku. Bila nak install MS SQL Server, komponen IIS diperlukan. Bila nak install IIS (Control Panel->add/remove program->add/remove component), tandakan IIS component, maka dia mintak CD WinXP Service Pack 2. The problem is aku tak ada CD, so kita buleh install dari Internet. Go to this link. Kemudian ikut step dia, copy file IIS dan extract ke dalam hard disk. Kat situ ada 2 steps, sama ada copy service pack 2 files, atau copy hanya IIS file. Aku download IIS file je. Ikut step dan it will work. Masa insert item dari file IIS yang di extract, kita hanya perlu klik kat item yang muncul dan klik ok je...setiap kali keluar mesej error terus je select item yang muncul dan klik ok sampai selesai. Klik lagi dan lagi. Pada mulanya mungkin kita merasakan ada yang tak kena, tapi jangan risau!

Kemudian, bila nak install MS SQL server 2005, ada error message saying that :

SQL Server Setup failed to obtain system account information for the ASPNET account. To proceed, reinstall the .NET Framework, and then run SQL Server Setup again.

Aku nyaris-nyaris nak uninstall .NET tadi. mujurrrr aku sempat browse more forums. Bukan masalah tak ada .NET, tapi .ASP dan IIS tidak di register kan. So ikut step di link ini.

Kena guna command prompt. Tadi aku dah lupa guna DOS.


Change directory di mana .NET tu ada. Aku lupa command DOS tadi, mujur kawan aku ada tadi. Thanks friend!

cd..
cd windows\microsoft.net\framework\v2.0.50727..
aspnet_regiis.exe -i

and......succeed!!!!!!!
adeh pedih mata aku seharian buat benda ni....Oh ya, kalau ada problem, kena browse forums dan cari solutions yang commenter prove kata berjaya. Kalau ramai kata it works,memang it will work la.
Ok la nak lunch...byee

No comments:

Post a Comment