Monday, October 24, 2011

Wajib dan ihsan?


Ketika buka facebook sebentar tadi, terpampang gambar ini yang kakakku share. Gambar raya tahun 2009 aku rasa. Wan bersama abang aku, A. Wan sangat sayangkan abang A. Pada tahun 1980, abang A mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke US dalam bidang kejuruteraan. Wan sangat bangga dan gembira. Kat kampung masa tu tak ada lagi anak-anak yang melanjutkan pelajaran ke luar negara. Masa tu Wan sudah pun bekerja di warong kopinya.

Sebutlah apa saja yang Wan mahu, pasti abang A akan belikan. Atau sebutlah nak makan apa atau nak ke mana, pasti abang A takkan hampakan permintaan Wan. Bukan setakat Wan, aku pun selalu pau dia semasa kecil. Ketika besar pun dapat habuan lagi, aku tak mintak pun tapi dia yang bagi ehhehe....

Semasa abang A menyambung pelajaran di sana, dia kerap mengirimkan wang belanja. Maklumlah masa tu adik-adik semuanya masih kecil. Dan akulah yang paling kecik, diorang kata baru menetas ehehe.... Kakak aku kata, apabila membuka envelope yang mengandungi wang dari US, muka Wan sangat gembira! Maklumlah, masa tu hasil kedai kopi tak seberapa. Anak-anak ramai yang masih bersekolah. Selama ni Wan berpenat lelah bekerja sejak usia mudanya, maka apabila pertama kali dia mendapat kiriman wang pemberian anaknya dari Amerika ( sebut Amerika masa tu kira hebat dah fuhh!!) Wan pastinya sangat-sangat gembira dan bangga!!!! Bayangkan, selama ini Wan bekerja keras sehingga jatuh sakit, dan tiba saatnya anak-anaknya membalas jasanya, sudah tentu dia sangat gembira bukan? Harus diketahui, bahawa pada zaman tu, memang zaman susah. Nak makan pun tak ada. Selepas tu la baru rasa senang sikit demi sedikit. Diorang kata, aku menetas di zaman senang...heheh....

Kalau kita tak mampu dari segi kewangan, kita boleh membantu dari segi yang lain. Terdapat banyak cara untuk menggembirakan orang tua. Tolong tebas hutan di tepi rumah atau tolong membaiki atap yang bocor juga dikira berbakti kepada orang tua. Pendek kata, anak-anak haruslah sepakat dan bertolak ansur dalam menjaga orang tua mengikut kemampuan masing-masing. Apa yang penting adalah persefahaman dan keihklasan. Macam mana kalau dua-dua aspek pun tak dapat nak tolong? hmmm...yang ni aku tak mampu nak jawablah.....sendiri mau ingatlah!!!

Anak lelaki wajib menjaga kebajikan orang tuanya. Aku ulang, WAJIB!!! Anak perempuan pula adalah atas dasar IHSAN. Kita tak boleh kata segala tanggungjawab ke atas ibubapa jatuh atas bahu anak lelaki sahaja, takkan anak perempuan tak ada perasaan ihsan terhadap mereka? Dan aku tak kisah jika anak lelaki rapat dengan ibubapanya...lagi-lagi hubby aku ni anak laki tunggal....kalau kita ikhlas, mereka akan turut menyayangi kita serta cucu-cucunya...

Hidup ini umpama roda, kalau kita berbuat baik kepada orang tua, Allah akan balas di atas dunia lagi, dan sebaliknya, kalau kita banyak membuatkan hati ibubapa kita meratap dan menderita, ya...di atas dunia ini dah dapat CASH lagi! Tak payah tunggu lama-lama. Tak payah tunggu di akhirat, kerana di akhirat lagi besarla azabnya. Semoga kita semua berusaha menjadi anak-anak yang soleh dan solehah.


No comments:

Post a Comment