Thursday, October 6, 2011

Macam mana nak jawab hah?

Faiz selalu suruh aku nyanyi lagu Haji Menuju Allah, by Raihan. Katanya dia suka dengar. Dan aku selalu jadi penyanyi jemputan menyanyikan lagu tu.

Aku : Nanti tokwan dan tok nak pergi ke Mekah la, naik haji.
Faiz : Mekah tu kat mana?
Aku : Kat dalam tv yang tunjuk Kaabah tu
Faiz : Yang kotam hitam dan oren tu ke ?
Aku : Ya, tu la kaabah.
Faiz : Buat apa kat Kaabah?
Aku : Solat kat sana la

Lalu aku sambung nyanyi....

Pergi haji...
ertinya menuju Allah yang Esa..
membawa hati dan diri yang hina...
memberi hadiah..
kepada Allah....
berhati-hatilah menghadapnya...

Faiz : Bawa hadiah kepada siapa?
Aku : Kepada Allah la..
Faiz : Allah kat mana?

(lalu aku menyiku abahnya...psstt..nak jawab camna ni abahnya?)

Abah : Allah kat langit, kita tak nampak
Faiz : Mana? Tak nampak pun!
Abah : Tinggi, kita tak nampak
Faiz : Allah naik roket ke? Macam angkasawan?

Aku dan abahnya: ??????????

Macam mana nak jawab ntah??? Jawapan kami pun salah, Allah bukan di langit. Rujuk di sini, tapi nak explain tu kompleks sikit la.

No comments:

Post a Comment