Saturday, July 23, 2011

how to perform CPR?

Disember tahun lepas, abang aku tiba-tiba collapsed ketika sedang bergelak ketawa.....terus mukanya jadi kebiruan...kami hanya mampu memerhatikan dan menggosok badannya...mujurlah abang aku yang merupakan seorang physioterapist pantas bertindak dengan melakukan CPR ke atas abang aku yang rebah tadi. I thought he was gonna die! Aku rasa cardiac arrest tapi abang aku yang collapsed tu kata dia choking sebab bila check kat hospital jantung ok.....tapi cardiac arrest ni kan bukan ada tanda-tanda pun...it's a silent killer!

Jadi adalah perlu untuk kita mempelajari teknik-teknik melakukan CPR ni...aku upload beberapa video je..the rest you may find it in the youtube hehe.... CPR boleh membantu menyelamatkan nyawa...daripada kita tengokkk je kan....

My other brother pulak kena heart attack pada Khamis lepas...alhamdulillah sekarang dah keluar wad. Maklumlah umur 40-an....zaman sekarang ni bila umur 40-an senang nak kena heart attack....20-an pun boleh kena...gaya hidup kurang aktif, sedentary lifestyle menyebabkan badan kurang cergas. Lemak dan kolesterol pula menimbun dalam badan. Selalu aku bebel kat hubby supaya makan ulam macam aku....yang pahit-pahit tu la ubat nak bagi neutral racun-racun tu....Tapi secara genetiknya, orang lelaki lebih senang diserang heart attack. Tapi gaya hidup dan pemakanan juga aspek yang penting. Semoga Allah memberi kesihatan kepada abang aku...semoga dengan kejadian ini kita akan lebih beringat.....

Chest compression to compress the heart when it's not contracting



Conscious child choking



Unconscious Child choking



Conscious adult choking



PS: Video ini hanya untuk rujukan....kita perlukan professional guide untuk buat CPR..takut silap teknik sebab penulis juga tidak pernah melakukan CPR....so find someone to teach you ok!

No comments:

Post a Comment