Tuesday, July 26, 2011

Persiapan posa dan persiapan raya?

Raya lambat lagi..tapi kat supermarket dah mula tepek ketupat dan gambar raya.....
aku takde selera mau raya pun.....baju raya pun belum ada.....tengok la last minit dekat dengan raya boleh beli kot...kalau tak beli aku pakai yang mana ada je....

aku ni bila raya aku pakai baju raya kejap je ...sebelah pagi....lepas tu mula la tukar pakai seluar trek....

buat kuih raya? hehe aku tak pandai buat kuih raya dan aku tak pernah buat kuih raya!!! alamakkkkk fakta menakutkan!!!! kihkihkih.......sebab dari kecik aku tak penah buat....selalunya dok beli je.....adik beradik aku pakat beli jadi banyakla stok kuih raya kat rumah....aku tukang makan je...sampai le aku besar dan berkahwin ni...adusss...jangan pandang serong kat aku heheee......

tadi aku ikut kawan-kawan aku ke kedai peralatan membuat kek....aku tak pernah ke kedai tu....
"Whoaaa bestnyaaa...." kataku......

aku tak ada alat-alat nak buat kek ni sebab aku kan mana penah buat....bila tengok alatan-alatan tadi rasa nak try pulak hehe...tapi tunggu aku masuk rumah baru dulu....rumah sekarang ni kecik takda tempat nak letak barang-barang....tungguuuuu....kalau jadi laa...

lepas tu bila dok belek-belek barangan yang ada, aku ternampak deretan mentega Golden Churn. Sebelum ni jadi isu jugak produk ni..tapi semalam kawan aku kata dalam paper jakim kata halal produk ni...so.....bolehla guna tanpa was-was.

Untuk menyambut puasa...kena get ready la bangun awal pagi....
aku ni memang jenis kena bangun sahur..kalau tak bangun, memang kebuluran la aku di siang harinya......ketika aku kecik-kecik dulu aku mengamuk kalau mak aku kejutkan aku lewat...pernah sekali aku mengamuk tendang pintu hehe..bagus punya perangai.....lepas tu terus kena jerkah dengan Wan jadi senyap tak terkata hehe....ketika aku tinggal dengan mak, aku jadi tukang makan je di waktu pagi, punyala mengantuk masa bangun makan. Aku pernah tanya mak, tak mengantuk ke bangun masak untuk sahur...kata mak." Dah tanggungjawab.."..bila aku dah umur 20-an baru la aku tolong masak nasi sekali sekala, kesian kat mak aku sebab dah uzur. Tapi kat umah mak mertua aku bangun makan je..heheee.....sebab aku rasa kalau aku tak ada pun memang diorang akan masak nasi juga untuk sahur :-p Tapi untuk berbuka memang aku actively mengambil bahagian la.

Aku ni kalau bukan bulan puasa memang mengantuk tahap kronik punya....bulan puasa pun mengantuk juga tapi aku masih usaha bangun...kalau nak bangun buat kerja rumah atau study atau qiamullail tu..aduhhh.....memang takde disiplin langsung...tak macam Wan...Wan selalu bangun awal pagi sembahyang sunat hajat untuk anak-anaknya..selalu aku terjaga lalu terdengar Wan berdoa....sayunya bila teringat Wan sanggup bangun pukul 3 pagi mendoakan anak-anaknya.....tapi aku tak pernah boleh bangun pukul 3 pagi berdoa kepada kesejahteraan Wan di dalam kubur setakat ini....hmmm...jahil kan aku....padahal itu saja untuk aku balas jasa Wan...insyaAllah akan kucuba di bulan Ramadhan yang bakal menjelma ni....

Selamat menyambut bulan puasa Ramadhan.....tahun-tahun sebelumnya aku akan mengambil cuti dalam bulan puasa untuk pulang berpuasa bersama mak dan Wan....nampaknya tahun lepas adalah kali terakhir aku dapat berpuasa sehari dua dengan Wan......

Al-fatihah ayahku yang amat kurindui dan kusayangi......selamat menyambut Ramadhan Wan....Ramadhan pertama tanpa Wan...dan Hari Raya pertama tanpa Wan....kali ni Wan tak dapat solat sunat hari raya bersama anak-anak lagi.....it's gonna be hard without you...

No comments:

Post a Comment