Thursday, July 28, 2011

Kisah Wan part 4...

Revolver magnum

Ketika menetap di Siam dari tahun 1950-an sehingga hujung 1960-an, Wan mempunyai beberapa pucuk pistol dan senapang. Pistol dan senapang berkenaan diberikan oleh tuan kebun getah, Tok Bohong (Ah Hong) kepada Wan untuk kegunaan menjaga kebunnya. Antara yang dimiliki Wan seperti yang diceritakan oleh abang aku adalah pistol revolver magnum, pistol browney, calibre 0.38 serta shortgun double barrel. Wan memiliki lesen untuk semua jenis senjata api yang dimilikinya.

Kata abang aku, pistol yang selalu disebut Wan ialah magnum! magnum! Kata mak aku , pistol tu diletakkan di alang rumah je. Mak aku pun selalu menggunakan pistol tu untuk berlatih menembak tin kosong. Bukan guna peluru kapur, tapi peluru hidup!!! Hee...aku nak pegang pistol pun ngeriiiii!!! Abang aku yang merupakan seorang pegawai pertanian juga mempunyai selaras senapang. Ia digunakan untuk menempak tupai atau musang di kebun. Aku pernah memegangnya, eiii...takutt!!!!! Takut meletup!

Kemana-mana saja Wan pergi, pistolnya memang selalu dibawa bersama untuk tujuan keselamatan. Tugasnya sebagai mandur ladang getah memang memerlukannya membawa senjata api untuk menjaga ladang getah berkenaan.

Insiden ala-ala Cowboy 1

Pada suatu hari, bapa saudara Wan yang bernama Pak Cu Ali berbual-bual dengan seorang yang bernama Pok Heng lalu tercetus satu salah paham antara kedua-duanya. Kata Pok Heng, dia nak tampar bapa saudara Wan itu. Wan yang mendengar kata-kata Pok Heng lantas membela bapa saudaranya dengan berkata, "Kalau nak tampar Pak Cu Ali baik mu tampar aku!" Maka benganglah Pok Heng itu apabila mendengar kata-kata Wan lalu dia berdendam dengan Wan.

Pada waktu yang lain selepas kejadian itu....disebuah lorong di kebun getah ketika Wan sedang dalam perjalanan ke suatu tempat....tiba-tiba.....ternampak kelibat Pok Heng yang berjalan di lorong yang sama menuju ke arahnya..tiba-tiba langkah terhenti berjarak beberapa meter di hadapan.....dengan suasana ala-ala Cowboy....masing-masing dengan perasaan tidak puas hati di dada....dengan serta merta menyeluk saku masing-masing.....(bayangkan babak dua orang cowboy yang berdendam kesumat bersua muka di depan bar dalam cerita Young Guns)...

Wan menyeluk sakunya memegang pistol di dalam poketnya.....
Pok Heng juga meraba-raba pistolnya....
masing-masing sudah bersedia untuk mengeluarkannya dari poket masing-masing ...
sambil mata bertentang mata dengan sebelah mata mengecil sedikit....
"Aku akan hapuskan kau!!!" mungkin itu la ayatnya kot kalau diluahkan dengan kata-kata....siapakah yang paling cepat keluarkan pistol dan siapakah yang akan tertembak?????

prepare for the worst......3....2...1......

eh.....tak keluar-keluar pun pistol....

mungkin belum masanya lagi....atau mungkin kita tak payah berbalas tembak.......salah seorang mungkin terkorban atau kedua-duanya sekali......

masing-masing ada keluarga yang harus dijaga......
masing-masing memendam perasaan.....dan membatalkan niat tersebut.....

syukur........

dan mereka berlalu dari situ.....

(kalau dalam cerita Young Guns, mungkin kelibat sheriff atau heroin yang mematahkan semangat cowboy-cowboy berkenaan)

Insiden ala-ala Cowboy 2

Di Golok pada masa itu, memang kegiatan samun, rompakan serta tembak menembak berleluasa. Tak puas hati sikit, pomm!!! Tak puas hati sikit..slashhhh!!!!! (tetak). Modus operandi adalah dengan menunggu mangsa di jalan yang sunyi serta bergerak dalam 2,3 orang. Biasanya mereka akan menetak mangsa lalu merompak barang-barang berharga.

Pada suatu hari, Wan sedang menaiki motosikal di suatu lorong di kebun getah yang sunyi sepi..tiada orang....

Ketika sedang melalui lorong tersebut, Wan ternampak kelibat dua orang lelaki di tepi lorong yang menepati ciri-ciri seperti yang diceritakan di atas tadi. Dua orang lelaki tadi berpura-pura seperti menunggu seseorang di tepi jalan (tunggu sapa ntah dalam kebun sunyi sepi tuhh)....

Lantas....Wan memberhentikan motosikalnya tidak jauh dari lelaki-lelaki tadi......
Dengan gaya ala-ala Cowboy sambil menghisap rokok.....Wan menyeluk poketnya....
Sepucuk pistol dikeluarkan.......

Sambil mengangkat pistol itu supaya dilihat oleh perompak tadi....Ketapp.....ktappp.....bunyi pistol....dengan peluru telah tersedia diisi.....Wan membelek-belek pistolnya sambil menjeling-jeling ke arah suspek-suspek tadi......

Melihatkan Wan dengan konfidennya memaparkan aksi seorang Cowboy bermain pistol....perompak-perompak tadi jadi kecut perut....mereka membatalkan saja hajat untuk merompak Wan...dia tak tau ayah aku ada pistol!!!!! Lalu mereka beredar dari situ.....

kehkehkeh...tau pun takuttt!!!!!!


Kisah ala-ala Red Indian

Pakcu Roni merupakan kawan baik Wan di Golok. Dia mempunyai seorang anak saudara perempuan yang tinggal bersamanya di berek pekerja ladang getah.

Pada suatu hari, seorang penoreh yang bernama Pak Mat telah 'bergurau' secara berlebihan dengan budak perempuan tersebut menyebabkan budak perempuan tersebut menangis. Pak Mat berasa sangat takut lalu meminta budak perempuan tersebut agar tidak menceritakan perkara tersebut kepada Pak Cu Roni. "Matila saya kalau bagitau kat orang.." kata Pak Mat. Namun cerita itu sampai ke pengetahuan Pakcu Roni juga. Ini telah membuatkan Pakcu Roni menggelegak kemarahan lalu mencapai sebatang parang tajam. Kuk..kuk....ditakirnya, di test nya muncung parang itu di sebatang kayu...lalu..kukkkk!!!!! ditetaknya kepala Pak Mat umpama membelah buah kelapa muda.

"Kawe ajar dio..." Bagitau Pakcu Roni kepada Wan.
"Macamana?" tanya Wan...
"Sikit jah..pergi la tengok"..jawab Pakcu Roni....

Lalu Wan bergegas mendapatkan Pak Mat yang ketika itu masih boleh bangun terhoyong-hayang di jalanan sambil darah meleleh membasahi mukanya. Wan membawa Pak Mat menaiki basikalnya untuk menghantarnya ke hospital Golok. Ketika sedang mendapatkan rawatan di hospital, Pak Mat meninggal dunia.

Tragisss..........

Moral of the story...jangan main dengan anak dara orang!!....tapi tidak 100% sahih sama ada budak perempuan tersebut telah dicabul atau sekadar diusik...

TAMMAT


2 comments:

  1. phewwww...saspen gilo cerito mu mek..debba ghaib baca cerita kisah benar ni.

    ReplyDelete
  2. hahaaa..... narrator dia adalah rosid hehe......

    ReplyDelete