Sunday, July 10, 2011

masih terngiang-ngiang....

setiap saat, setiap kali terjaga dari pada tidur, aku teringatkan Wan....Wan sedang buat apa ya sekarang...

biasanya setiap hari aku telefon mak, kedengaran suara Wan bertanya, siapa telefon? atau ku dengar Wan terbatuk-batuk....kadang-kadang Wan bercakap dengan anak-anakku..."Namo gapo ni??Ahmad Faiz!!!! Nurul Izzati!!! Make nasik doh??"....

arghhh...pedihnya suatu kehilangan....kehilangan ayah!! bukan sahabat atau jiran, tapi AYAH! Biasanya bila pulang ke kampung, Wan dan mak akan menyambutku di muka pintu dengan gembira sambil mengusik-usik anak-anakku.....sekarang....hanya tinggal mak......

I miss you so much Wan...aku berdoa agar Allah merahmati Wan dan lenyapkanlah segala kesakitan Wan selama ini yang mana menjadi igauan ngeri anak-anakmu....

Firman Allah bermaksud ; ‘‘Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua (ibu-bapa) dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah ‘wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil’,” (QS Al-Isra (17): 24).
Nabi Ibrahim AS berdoa: ”Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang mukmin pada hari terjadinya hisab.” (QS Ibrahim (14): 41).

Demikian pula doa Nabi Nuh AS: ”Ya Tuhanku, ampunilah aku, ibu bapaku, orang yang masuk ke rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman laki-laki dan perempuan.” (QS Nuh (71): 28)

No comments:

Post a Comment